fbpx
excursii-razvan-pascu

Se discuta din ce in ce mai des despre necesitatea introducerii unei garantii suplimentare prin lege pentru fondurile de pensii administrate privat. Grupul de Economie Aplicata impreuna cu economistii vremurilor apuse au pornit un razboi cu fondurile de pensii din care spera sa obtina 100.000 de semnaturi pentru ca legea pensiilor sa fie rediscutata. Ce se doreste de fapt este introducerea unei garantii suplimentare, a „randamentului garantat peste rata inflatiei„.

In opozitie cu Liviu Voinea si Ilie Serbanescu, Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) a lansat la randul sau o campanie de informare a populatiei privind introducerea acestei garantii suplimentare. APAPR a realizat cateva statistici la nivel mondial privind evolutia randamentelor fondurilor de pensii si demonstreaza ca desi nicaieri in lume nu exista „garantia randamentelor peste rata inflatiei” (asa cum se doreste la noi), fondurile de pensii au performat si au reusit sa obtina randamente pozitive. Sigur ca la prima vedere aceasta garantie poate parea un lucru foarte bun, numai ca orice garantie trebuie sa presupuna si un cost. Este aceeasi situatie cu o polita de asigurare: compania de asigurari iti preia riscul, dar tu trebuie sa platesti.

Daca s-ar introduce aceasta garantie prin lege, administratorii fondurilor de pensii ar fi obligati sa schimbe structura investitiilor. Probabil ca investitiile in actiuni ar fi eliminate si astfel piata de capital ar avea mult de suferit prin faptul ca ar pierde sume potentiale importante. De asemenea, trebuie sa ne imaginam cum peste cativa ani fondurile de pensii vor ajunge sa administreze sume foarte mari de bani ceea ce le va da o forta uriasa pe piata romaneasca. Daca sistemul de pensii private ar fi fost implementat de mult timp, acum fondurile de pensii ar fi putut cumpara bonduri emise de Statul Roman de valori foarte mari sau ar fi putut imprumuta Ministerul de Finante in aceste luni, iar banii bancilor ar fi ramas pentru credite catre IMM-uri sau populatie, economia reala nefiind atat de afectata precum acum.

Randamente fonduri pensie
Pe scurt, e usor sa iti dai seama ca introducerea acestei cerinte in lege ne-ar putea aduce un randament garantat, dar mult mai mic. Cred ca economia reala ar avea de suferit iar unele fonduri de pensii nu ar rezista. Si este important ca lumea sa stie ca deja in Romania exista mai multe garantii pe care le are un participant la fondurile de pensii private decat in alte parti ale lumii; si ma refer aici la garantia contributiilor nete (care inseamna ca fondul de pensii iti garanteaza cel putin banii depusi, minus comisioanele de administrare) si garantia relativa la piata (care inseamna ca, daca un fond de pensii are timp de 4 trimestre consecutive randamente mai mici decat media pietei, este scos din piata).

Razvan Pascu

29 comentarii

  1. 22.06.2009 la 08:34

    Multumesc pentru post, Razvan! E refreshing sa gasesti pe cineva care intelege fenomenul, mai ales in relatie cu piata de capital (lucru rar).

    Garantia ceruta, pe langa faptul ca nu este practicata nicaieri, dar absolut nicaieri in lume (cine vrea sa ma contrazica, il rog sa cerceteze si sa posteze aici un link catre o lege/studiu care sa arate contrariul), ar scoate din piata multe fonduri de pensii (de voie, de nevoie).

    Dupa tot soiul de masuri care au intins perioada de breakeven a administratorilor pana la o medie de 15 ani (da, ati citit corect, primii lei de profit din acest business, pentru administratori, apar peste inca 14 ani), introducerea acestei garantii, pe langa efectele distructive asupra fondurilor, ar impinge la infinit perioada de recuperare a investitiilor pentru administratori, motiv pentru care orice actionar cu mintea intreaga va prefera sa faca stop loss si sa iasa din mizerabila tara rromania, preferand o pierdere mai mica uneia mai mare, pe o perioada mai lunga.

    Si asa s-ar duce frumos dracului industria asta si, odata cu ea, orice posibilitate de economisire pentru pensie in Romania.

    Cat despre economistii vremurilor apuse, fiecare dintre ei (sunt doar 2) au motive bune (foarte oneroase) pentru care au discursurile respective. E vorba de multi bani pe care ii primesc pentru asta… asa am ajuns: analistii lu’ peste, cumparati pe un pumn de dolari, recita orice. Acum 2 ani, serbanescu recita poezia contrara,… dar poate ca mai multe detalii vom da cu o ocazie viitoare.

  2. 22.06.2009 la 08:37

    PS: nu doar APAPR a iesit cu o opinie pe aceasta tema, ci si:

    CFA Romania: http://www.membersocieties.org/romania/Lists/Announcements/Attachments/5/Comunicat%20presa_opinie%20CFA%20Romania.pdf

    AAFBR: http://www.aafb.ro/comunicate_de_presa_detalii.php?id=20

    Consiliul Legislativ (Parl): http://www.apapr.ro/images/stories/materiale/COMUNICATE/consiliul%20legislativ.html

    si chiar CSSPP, in diferite interviuri.

    Practic, toti profesionistii din piata se pronunta impotriva aceste abominatii, dar se gasesc totusi niste tovarasi interesati, cu un discurs populist, sa o impuna (pentru a patra oara in ultimul ani si jumatate) pe agenda publica.

  3. Alina Trebcea
    22.06.2009 la 09:29

    Eu nu prea ma pricep la acest subiect dar banuiesc ca ste vorba despre pensiile acelea cu 2%. Si cred ca e bine sa fie garantia asta ca sa fim siguri ca primim inapoi niste bani care sa valoreze ceva la batranete, ca altfel s-ar devaloriza. pe de alta parte, dupa cum expui tu problema, nu ar fi prea bine pt economie. Asa ca eu nu stiu cum e mai bine 🙂

  4. dalila
    22.06.2009 la 09:41

    in primul rand nu stiu DACA ajungem la pensie si apoi am avut niste experiente bizare cu asigurarile asa incat putin imi pasa ce mai fac astia ca regula e simpla
    sunt foarte draguti la luat si nu sunt acasa la dat!in afara de masini cuvantul asigurari nu ma intereseaza
    pensii…
    eu vreau acum la 40 la pensie ca sa ma pot bucura de ea!
    ca la 80 sau 70 oricum nu mai are nici un farmec

  5. 22.06.2009 la 09:53

    🙂 cu scuzele de rigoare, asta este exact mentalitatea pentru care o sa crapam, ca popor, saraci lipiti.

    Uitati-va putin la parintii si bunicii vostri, cum traiesc cu pensia de la stat, si trageti invataminte, daca vi se pare necesar.

    Pensiile nu au nicio legatura cu asigurarile. PS: tii mai mult la masina decat la propriul nivel de trai la batranete?

  6. Alina Trebcea
    22.06.2009 la 11:01

    Mihai, cred ca nu trebuie sa fii rau!

    Nu cred ca e vorba ca cineva tine mai mult la masina decat la viata lui, ci doar ca unele sunt lucruri tangibile, altele nu. cine se gandeste oare de tanar ca exista posibilitatea sa pateasca ceva si nu mai degraba incearca sa se bucure de tinerete gandindu-se ca mai e mult pana la pensie?
    intr-adevar e vorba de mentalitate si de mintea romanilor care nu este coapta. Dar cred ca toata asta vine dupa ce am avut atatia ani in care nu am avut nimic si eram restrictionati la tot, iar acum incercam sa ne bucuram si noi si in cativa ani sa facem ce au facut altii intr-o viata intreaga.

  7. 22.06.2009 la 11:10

    Pai nu sunt rau, ci realist. Si direct la obiect. Pana la urma, batranetea fiecaruia e in mainile fiecaruia, nu la stat. Economisesti sau faci foamea la batranete, e foarte simplu. Sigur, as putea imbraca realitatea asta intr-un ambalaj mai putin direct si poate mai placut urechii, dar nu vad rostul.

    Singura sansa – economisirea individuala. Ca se cheama pensii, fonduri mutuale, banci, asigurari, etc. e alta treaba.

    Problema cu masina mi se pare graitoare: de ce dracu sa imi asigur mormanul de fiare, dar viata mea nu ? Dar pensia mea nu ?

    Nu sunt nici pe departe mare specialist in asigurari, pensiile sunt domeniul meu, dar mie justificarea asta pentru „RCA da, pensie ba” imi scapa.

  8. Mihai Pop
    22.06.2009 la 15:14

    Sincer sa fiu nu stiu daca e asa de important garantarea asta si de unde razboiul asta ca oricum nu vom mai prinde pensia

  9. 22.06.2009 la 18:42

    Adevarul este ca este bine sa pui deoparte niste bni pentru batranete. Niciodata nu se stie cum va fi. Si cu cat faci asta mai in timp, cu atat efortul financiar va fi mai mic lunar. Desi suntem la inceput pe acest drum si nu putem avea pretentiile altor tari (de exemplu in Olanda se faceau asigurari agricole de pe la sfarsitul anilor 1700) trebuie sa incercam sa intelegem ca, asa cum zicea Mihai, viata noastra trebuie asigurata intai si apoi masina sau casa. Este drept insa ca avem tendinta de a crede mai mult in lucruri tangibile decat in promisiuni si trebuie sa recunoastem ca exerientele noastre de afaceri cu statul sau mediul privat sunt proaste. Toata lumea a incercat pana cum sa ne fure, sa ia ce este al nostru si de aceea avem tendinta sa pazim tot ce cu greu am obtinut.

    Mihai, sunt sigur ca si Dalila gandeste ca viata este cea mai importanta, doar ca poate nu a analizat cu prea mare atentie sau poate ca experientele sale i-au lasat un gust amar. Si noi asta trebuie sa schimbam, sa aratam ca se poate si altfel.

    In ceea ce priveste „economistul lui peste” care blameaza pe toate posturile TV consumul, sunt curios oare ce face la varsta lui cu banii primiti pt aceasta campanie mediatica negativa – nu ii consuma? 🙂

  10. Mihai
    22.06.2009 la 18:54

    E greu sa consumi atatia odata, banutzul e multicel… Probabil investeste in aur sau titluri de stat :))

  11. 22.06.2009 la 18:59

    Pentru varsta de pensionare 🙂

    A nepotilor 🙂

  12. Mihai
    22.06.2009 la 20:53

    Radem , radem , dar avem mult de tras in toamna, daca initiativa ajunge in Parlament. Multa munca de convingere, ca deh, populismul si demagogia vand bine povesti din astea. Om trai si om vedea.

  13. dalila
    22.06.2009 la 22:50

    sigur ca viata e cea mai importanta dar si siguranta e la fel de importanta!
    prefer sa pun eu deoparte in cont niste banuti anual si sa stiu ca ii am acolo decat sa ma trezesc dupa o operatie ca asigurarile la care am cotizat fara numar sa mi zica pas!
    nici nu s au obosit sa dea un telefon
    in romania e o problema mare cu asigurarile
    asta o spun din experienta
    si am facut o comparatie intre comportamentul
    celor de aici si cei din grecia
    pai acolo daca se intampla ceva te suna imediat!
    pentru mine acest capitol e mort

  14. Monica
    23.06.2009 la 00:16

    Nu numai ca sunt de dreapta, uneori am impresia ca sunt de-a dreptul libertariana, dar in afara granitelor Romaniei… De ce? pentru ca in Romania regulile clasice ale pietei nu se aplica! Mana invizibila nu funccioneaza…In tara asta nimic nu este rational! Acum cativa ani as fi fost absolut de acord cu Razvan, fara dubii. Dar am invatat ca in viata nu exista alb si negru, doar gri. Am invatat sa nu fiu radicala si sa judec situatia en si, si nu sa aplic orbeste unele reguli sau unele teorii. Sunt absolut de acord ca daca ingradim atat fondurile de investii, putem bloc activitatea lor. Dar cred ca gresim cand condamnam atat aceasta garantie si ar trebui sa o intelegem in contextul Romaniei. Intr-adevar in alte tari aceste garantii nu exista, dar in alte tari in cazul in care ceva merge rau, statul intervina fara a avea obligatia de a o face. Toate bancile care au fost nationalizate in ultima vreme in SUA, in Anglia, Belgia in Islanda etc. au fost salvate de stat pt ca tocami aceste fonduri de pensii investisera foarte mult in activele lor, si falimentul acestor institutii ar fi dus la pierderea economiile multor oameni. In schimb in Romania voi credeti ca asa ceva s-ar fi intamplat?? Statul Roman plateste doar ce este obligat sa plateasca, si atat! In cazul asta, sunt total de acord cu aceste garantii, care in cazul unei situatii negative, sarmani care isi pierd banii sa ramana cu ceva. Atata timp cat nu exista precedente istorice care sa imi demonstreze ca pot avea incredere in moralitatea statului, contractul este singura solutie. In Romania nu exista notiunea de ‘trust’ care in multe alte tari este mai important decat ‘contractul’. De fapt acest ‘trust’, ‘increderea’ este ceea ce face ca economia sa functioneze dar si cel mai greu de atens! Din cauza asta suntem acum in criza asta, pt ca nu mai exista ‘trust’ sa mai investim si suntem toti in blocaj! Chiar sunt curioasa cum se va debloca sistemul… cred ca va fi o lectie de istorie a economiei.

    In ceea ce priveste manipularea, atentie ca manipulare este si de o parte si de alta. Eu am renuntat sa mai citesc presa romaneasca acum multi ani! Doar din cand in cand mai deschid un Capital si Ziarul Financiar ca sa mai rad de incompetenata de acolo. Daca vreti sa stiti ce se intampla in lume va recomand Financial Times. Daca vreti sa intelegeti ce se intampla in lume recomand Le Monde Diplomatique. Lasati presa romaneasca si asa-zisii jurnalisti romani. Nu sunt ei de vina ca scriu prostii… este doar sistemul si incompetenta. Nu au cu cine se compara… nu e vina lor…

  15. Razvan Pascu
    (author)
    23.06.2009 la 00:24

    Monica,
    cred ca nu ai inteles bine pt ca gresesti. Acea garantie a contributiilor nete oricum exista (referitor la sarmanii care isi pierd banii). Ceea ce inseamna ca nimeni nu putea primi mai putin decat a depus. Ce se doreste acum este introducerea altei garantii, a ratei inflatiei. Iar pentru a garanta asa ceva fondurile ar trebui sa investeasca doar in instrumente financiare foarte sigure: obligatiuni si eventual depozite. Asadar, randamentele vor scadea pt ca unde nu este risc nu este nici castig.

  16. Monica
    23.06.2009 la 01:31

    Razvan,

    Am inteles despre ce este vorba. Eu aveam in minte situatia din anii ’90 cand am ajuns si la 2000% inflatie. Si cand existau oameni care aveau bani in banca de cumparat o masina si in cateva luni mai puteau sa isi mai cumpere o haina de banii aia…. sta este o situatie… rara, dar exista…

    In toate tarile exista o reglementare stricta a proportiilor in care se poate investi in active cu risc… Eu cred ca aceasta masura este luata pe fondul temei din piata de acum cand nu stii ce cumperi. Intr-adevar, poate acum nu era momentul de luat masura asta cand avem nevoie sa pulsam bani in piata (ca de obicei masurile in Romania sunt luate in contra-timp) dar cum am zis inainte intr-o piata fara trust, contractul este singurul mod de reglemetare…Teama ne impinge la astfel de gesturi. Si teama este un gest absolut rational. Nu vreau sa apar reglementarea, doar vreau sa inteleg logica din spatele ei, fara sa condamn opinia celorlalti.

  17. Mihai
    23.06.2009 la 08:21

    „In toate tarile exista o reglementare stricta a proportiilor in care se poate investi in active cu risc… Eu cred ca aceasta masura este luata pe fondul temei din piata de acum cand nu stii ce cumperi.”

    Cand o sa puna un roman mana sa citeasca inainte sa vorbeasca, o sa ma pensionez linistit. Adica in Romania nu exista, nu? Peste tot da, la noi ba. Nu vrei tu mai bine sa te familiarizezi, sa zicem, asa, vreo 2-3 ani cu regulile care guverneaza aceasta piata si sa vezi ca „trust is embedded in the law” si dupa sa ii dai inainte cu comentarii „libertariano-marxiste”?

    De aia o ducem prost si de aia o sa ne ia dracu in tara asta: pentru ca toata lumea comenteaza pe chestii cu care nu are nicio legatura. Despre care nu a citit niciun rand (ba chiar isi face un titlu de glorie din asta).

    As far as I see it, avem, ca piata, o soarta foarte nasoala: peste 20-30 de ani o sa putem sa spunem ca am avut dreptate, dar la ce folos, ca banii intrati in sistem sunt f putini (si am facut performanta punand randamente, de fapt, peste peanuts), o sa aratam ca sistemul a functionat, ca totul a mers asa cum am spus ca va merge, dar va fi prea tarziu pentru vreo 5-6-7 milioane de tovarasi libertarieni din acestia, care au dat cu parul inainte sa inteleaga.

    Sunt tot mai convins, la o extrema opusa fata de domnisorica de mai sus, ca orice politica/reforma facuta cu cap nu are ce cauta in Romania, in primul rand din cauza primitivismului intelectual al populatiei, care nu vede mai departe de ochelarii comunisti (indiferent de varsta) din dotare.

    Numesc asta „exceptionalismul romanesc”. Avem impresia ca putem inventa apa calda. Si ca ni se cuvine sa o facem. Si ca in general ni se cuvine tot. Ca strainii si capitalistii sunt dracu’ gol, asa cum credeam si acum 50 de ani. Ca noi muncim, suntem miezul miezului si ca vin altii sa ne fure. Mai duceti-va…

  18. Monica
    23.06.2009 la 21:57

    Draga Mihai, Imi pare rau ca te-am suparat asa de rau.
    In primul rand “In toate tarile exista o reglementare stricta a proportiilor in care se poate investi in active cu risc… ‘ Expresia TOATE tarile include si Romania. Din cate stiu si Romania este o tara. Nu am afirmat niciodata ca in Romania nu ar exista asa ceva.

    Cat despre ‘Trust’… de ce este ‘blocata’ piata creditelor? De ce este ‘blocata’ piata de imobiliare? De ce consumam mai putin desi avem acelasi venit ca si inainte? (facand abstractie de infatie). De ce majoritatea aliantelor intre companii nu au succes desi au contrate in care se specifica si cel mai mic detaliu? Daca vrei putem dezbate pe aceasta tema in privat. Toate astea ne arata ca oameni sunt influentati in alegerea lor de increderea pe are o au. Legea vine ca sa atraga incredrea. Prin uramre, increderea este scopul, si nu legea.

    Despre citit, afirm ca nu citesc presa romana pt ca ma ajuta sa evit pierderea timpului in mediocritate (asta nu inseamana ca nu pot exista si exceptii); nu inseamna ca nu citesc. Din contra, doar ca prefer publicatii mai serioase si la alt nivel decat acele articole comerciale.

    Cat despre restul punctelor expuse de tine, daca m-ai cunoaste ai sti ca sunt de aceeasi parere ca si tine.
    Eu nu am jignit pe absolut nimeni si nici nu am folosit un limbaj ofensiv. Speram sa am parte de acelasi tratament. Credeam ca acest blog este un loc unde putem debate ‘on the topic’ fara ofense personale si iesiri nervoase. M-am inselat?

  19. Mihai
    23.06.2009 la 22:58

    Iesirile mele nervoase sunt o reactie alergica la sfanta mediocritate.

    Imi pare rau sa te informez ca faci parte din masa de 99,99% a populatiei, care crede fara sa cerceteze si isi da cu parerea despre fotbal, femei, politica si randamentele care ar trebui garantate de fondurile de pensii.

    Si ecuatiile diferentiale sunt grele, dar nu ma vezi dandu-mi cu parerea acolo. Ca eu cred ca, prin lege, toate ar trebui sa aiba solutia 17. Si in rromania 18, ca noi avem 3 oua. Cam asa a sunat primul tau comentariu, reciteste.

    Comunismul si ideile comuniste la putere in rromania, nimic nou.

    PS: o atitudine friendly si non-agresiva nu tine loc nici de stiinta faptelor, nici de bunul simt metodologic al documentarii prealabile.

  20. Razvan Pascu
    (author)
    23.06.2009 la 23:10

    🙂

    Dragilor, va rog….

  21. Mihai
    23.06.2009 la 23:20

    It’s true, though. Banuiesc ca nu imi ia nimeni in nume de rau o invitatie friendly la lectura:
    http://www.apapr.ro/biblioteca.html

    Hai sa vorbim dupa ce citim, ok?

  22. Mihai
    23.06.2009 la 23:24

    Razvan,

    Te vad, din ce scrii, om serios. Nu ti se zbarleste parul pe spate cand vine cineva care nu stie domeniul si incepe sa emita pareri pseudo-argumentate? Mie da. Ma rog, firea mea colerica mi-a adus si bune si rele. Dar m-am ferit mereu sa ma exprim pe subiecte sensibile unde nu am nici macar conceptele de baza.

    Acum (noi) suntem intr-o lupta in care toate argumentele de bun simt sunt de partea noastra, si totusi opozitia populara e fantastica. Permite-mi sa ma oripilez din cand in cand 😀

  23. Razvan Pascu
    (author)
    23.06.2009 la 23:36

    Mihai,

    tocmai asta e frumusetea vietii. Ca oamenii sunt atat de diferiti si gandesc altfel. Daca ar fi toti de-acord cu noi ar fi foarte boring. 🙂

  24. Mihai
    23.06.2009 la 23:42

    Nu de acord cu noi sau cu altcineva, ci un pic mai inquisitive. Un pic mai aplecati spre cunoastere … reflectie … spre a-si pune intrebari. Daca nu putem si nu putem, trecem atunci si noi in tabara cealalta si ne alaturam celor 21,4 milioane de selectioneri ai nationalei si cunoscatori a tot ce misca.

    Imi plac dezbaterile, dar cand avem toti o baza solida de cunostinte si cat mai putine prejudecati.

    PS: apropos de tema de travel a blogului, plec peste mai putin de o luna in nordul Cehiei, cu cortul (si la un festival, dar nu are legatura cu subiectul). Al treilea an la rand. Nu am ajuns inca in Praga, dar recomand Cehia cu caldura. Este reconfortanta de la peisaje pana la oameni.

  25. Razvan Pascu
    (author)
    24.06.2009 la 00:19

    Super tare in Cehia. Am fost si eu de Craciun. Praga e super oras si iti recomand sa ii aloci macar 3 zile. Chiar ai ce sa vezi. Eu am strabatut toata tara cu trenul si peisajele sunt destul de dezolante, trenurile arata mult mai rau ca la noi iar garile si oamenii nici nu mai spun. Doar ca ei stiu sa isi puna in valoare obiectivele turistice care le aduc bani. In nord am fost la Karlovy Vary, super orasel (unde se duceau toti bogatanii vremurilor trecute). Mai mult de o zi nu ai ce face acolo, doar ca daca tot esti prin zona, iti recomand. Ai funicular, munte, cladiri frumoase, izvoare termale si mancare buna. 🙂

  26. Mihai
    24.06.2009 la 00:24

    Merg langa Pardubice, anii trecuti am fost la Jaromer si Trutnov. Praga mai are de asteptat. Merg pentru festival, de aia tot frecventez nordul. Orasele lor de munte mi-au dat un aer de Austria / Germania, iar despre Praga am doar referinte excelente. Ii va veni si ei randul la un moment dat. Oricum, daca ma intrebi pe mine, as da oricand Romania pe Cehia :)) Si la pensii private ne bat, au un sistem foarte bine pus la punct, „veriga slaba” vine tot de la oameni, care economisesc prea putin in cadrul acestui sistem (PS: ei au introdus Pilonul III facultativ in 1994, cand noi inventam „cresterea negativa” si redescopeream „avantajele” productiei pe stoc, dirijate de la centru).

    Daca intereseaza pe cineva, vorbim mai multe si despre una, si despre alta 🙂

  27. […] · Scrieti un comentariu Despre pensiile private am mai scris mai multe articole (I, II si III). Am scris insa mai mult despre pensiile private obligatorii si mai putin despre […]

  28. […] pensiile private am mai scris mai multe articole (I, II si III). Am scris insa mai mult despre pensiile private obligatorii si mai putin despre […]

  29. […] pensiile private am mai scris mai multe articole (I, II si III). Am scris insa mai mult despre pensiile private obligatorii si mai putin despre […]

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]