Pentru cei care nu stiu cine este Anthony Bourdain, va spun doar cateva cuvinte despre el: traieste in New York, a facut inconjurul lumii, scrie in cele mai celebre reviste, a fost chef in restaurante celebre, a publicat carti despre gatit si, cel mai important, este realizatorul emisiunii „No reservations” pe Travel Channel. Asta foarte pe scurt. Omul e super meserias iar cuvantul lui in emisiune cantareste foarte mult. Are simtul umorului iar emisiunile realizate de el sunt lider de audienta pe travel la Discovery.
Acum ceva timp Tony a fost in Romania pentru a realiza reportaje despre tara noastra. Inainte de a ajunge aici, producatorii lui au cerut anumite lucruri de la autoritatile romane, printre care sa filmeze intr-o tabara de tigani. Au fost refuzati. Se pare ca mentalitatea romaneasca „pe afara-i vopsit gardu’, inauntru-i leopardul” datorata atator zeci de ani de comunism a fost simtita pe propria piele de catre Bourdain. Aflat la Curtea Veche lui Bourdain i se cere taxa de intrare si pentru filmat. Ii ceri lui taxa pentru ca tot el sa iti prezinte tara pe Discovery?!?!?! Amuzant, nu?
Rezultatul: intors acasa Bourdain a realizat un reportaj „super” despre Romania difuzat pe Discovery Travel & Living in toata lumea. Practic, Romania prezentata de el este cea reala, dincolo de peisajele frumoase si locurile deosebite. Se spune ca pentru a cunoaste o tara trebuie sa ii cunosti oamenii, iar el a cunoscut romanii: in carciuma, la bar, vanzand miere pe marginea drumului, inscriptionand cruci. 🙂
Daca vreti sa vizionati emisiunea lui Bourdain despre Romania, aveti mai jos 5 clipuri.
Razvan Pascu
Despre mine:
Am calatorit in peste 90 de tari si o fac mereu cu aceeasi placere, dedicare si sete de cunoastere. Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea intr-un job care ma face fericit. Cel mai fericit ma fac, insa, cei doi baieti ai mei, Alex si Vlad, de la care imi amintesc zilnic despre copilarie. Sunt consultant in marketing turistic, antreprenor implicat in mai multe business-uri din diverse domenii de activitate, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, mai multe companii. Sotia mea si echipa ei se ocupa de agentia de Evenimente Corporate, PR si Marketing Travel Communication Romania. Sunt implicat in mai multe organizatii nationale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului, am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA).
Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga. Am zburat atat de mult pe toate continentele incat as fi putut face ocolul Pamantului la Ecuator de peste 250 de ori. In ultimii 4 ani am calatorit cu peste 2000 de romani in vacante premium pe care le-am organizat impreuna cu partenerii mei prin toata lumea, in locuri exotice si indepartate. In 2019 am primit premiul “Travel Personality of the Year” de la FORBES Romania.
Imi place mult Romania si sunt printre cei care se simt bine in tara lor. Am devenit antreprenor dupa ce am lucrat 8 ani in 2 multinationale din Bucuresti, iar acum la traininguri sau in emisiuni TV le vorbesc angajatilor din corporatii si antreprenorilor despre echilibrul Work-Life si despre intraprenoriat.
Acesta este blogul meu personal, unde scriu ceea ce simt si ce gandesc si unde am diverse colaborari cu branduri care isi doresc sa se asocieze cu imaginea mea si a familiei mele. De 10 ani acest blog si paginile de Facebook si Instagram ale mele au adunat o comunitate de peste 300.000 de romani inteligenti si sunt locuri de intalnire pentru oamenii de bun simt, optimisti, iar subiectele abordate sunt exclusiv de calatorie, premium lifestyle, business si antreprenoriat. Am doi copii minunati si o sotie fantastica, impreuna cu care calatoresc prin toata lumea si alaturi de care am aflat cum bucuriile simple sunt cele care te fac fericit cu adevarat. Impreuna, incercam sa le insuflam romanilor pasiunea pentru calatorii si bucuria de a-si umple cartea de memorii cu amintiri de prin toate tarile Pamantului.
S-o luam altfel. Domnul cu pricina s-a adresat Ambasadei Romaniei (reprezentand statul roman), a cerut asistenta. Ambasada a trimis ANT-ului care a dat caietul de sarcini prin intermediul ANAT catre agentiile de turism, spre licitatie. Insa acestora nu li s-a acordat vreo libertate de miscare / creatie etc. ANT-ul (i.e. subordonata Guvernului Romaniei) a indicat pas cu pas ce sa se ofere, unde sa se mearga, traseul. Un traseu tipic comunist; nu as scrie daca la vremea respectiva nu as fi lucrat intr-o agentie de turism si nu as fi vazut acest caiet de sarcini. Conform acestuia, prezentarea tarii era undeva intre mit si mit, intre metafore prafuite si fantasme pe care nici copiii nu le mai cred in ziua de azi. Masa la Jaristea, petrecere de Helloween la Bran… citeam si ma intrebam daca, oare, oamenii astia or fi vazut un singur episod al acestei emisiuni, sa isi dea seama ca Bourdain cauta specificul local, traditia pastrata altundeva decat in muzeu a tarii pe unde merge. Mai mult, o singura data a scapat de sub controlul ghidului si a vrut sa vada pe unii de mancau mici, si-a fost la un pas sa i se dea peste mana.
Una peste alta, incompetenta (in a intelege ce doreste clientul, respectiv in a cunoaste tara pe care o reprezinti), prostie (crezand ca esti mai destept decat clientul intotdeauna), coruptie (in acordarea licitatiilor si in numirea celor din ANT, actualul Minister al Turismului), respectiv o gandire retrograda, acestea au concurat la „reusita programului”. Cat despre „after”, ce s-a-ntamplat? Toata lumea vinovata (atat ANT-ul, cat si agentia cu pricina) s-a spalat pe maini cu un „wasn’t me, didn’t know”. Mai trist este faptul ca toata tarasenia s-a intamplat pe cheltuiala statului roman (pentru ca toate cheltuielile au fost de la buget), iar o lume intreaga a asistat la un circ tipic de Romania.
Continuarea? In urma cu ceva vreme agentiile de turism au primit o noua cerere de oferte pentru o licitatie. Beneficiarul: Ministerul Turismului, insa clientul final este Anthony Bourdain + crew-ul TC. A invatat MT ceva, orice din experienta trecuta? Nu, programul este standard, parca rupt din tururile ONT-ului anilor ’80 cu grupurile de olandezi. „Piesa de rezistenta” este Murfatlarul, degustare, spectacol orchestrat, nimic spontan. De fapt, cu asa oameni, nici nu s-ar prea putea altminteri.
A propos, „taxa” pentru filmat la Curtea Veche era de fapt o Spaga ceruta de gardian. Uita-te cu atentie cum este formulata. I se pretinde o anumita suma (nicidecum in lei) pe metru patrat filmat. Interesanta politica de vanzari, nu? 😉
Trebuie neaparat sa te prezint intr-un articol cititorilor mei. Si o voi face, deja m-am gandit la asta 🙂
costelus
08.07.2010 la 00:55
Stiu am fost probabil plecat de pe planeta cand s-a intamplat toata povestea cu Tony, dar nu ma pot abtine sa nu comentez. Emisiunile lui sunt de regula amuzante, dar niciodata patetice cum a fost episodul despre Romania. Eu lui Tony nu i-as fi dat un caiet de sarcini ci i-as fi dat niste ghizi de incredere in lumea culinara romaneasca. Avem in tara cativa, nu multi dar avem bucatari talentati cu restaurante ca lumea. Chiar si Dan Chisu ar fi fost un bun ghid sau Busu care a strabatut tara in lung si lat cu radu anton roman. Nu mai vorbesc de Bogdan Teodorescu. Romanii nu sunt cei mai simpatici oameni daca nu au nici un interes dar ma indoiesc ca nu puteau sa gaseasca cativa oameni draguti care sa ii faca sa se simta confortabil pe tot teritoriul Romaniei. Chiar si tu Razvan Pascu ai fi putut fi printre acestia.
Lasand la o parte emisiunea in sine vreau sa spun ca nefiind un patriot ma uimeste cum romanilor le place sa isi dea foc la valiza si sa intareasca cu insufletire afirmatiile altora ca suntem „naspa”, se pare ca departe de a fi realisti suntem niste negativisti care pe langa acceptarea defectelor ni le accentuam prin orice mijloace.
PS: ai un blog ca lumea.:)
Materialele postate pe acest site imi apartin in totalitate sau apartin colaboratorilor mei si se afla sub protectia Legii Dreptului de Autor. Preluarea lor se poate face doar cu acordul scris al autorului si cu citarea sursei. La sfarsitul fiecarei preluari de text trebuie sa existe un link catre acest blog.
esti cel mai tare mai pascu!
(author)
Mersi Nastase! 🙂
S-o luam altfel. Domnul cu pricina s-a adresat Ambasadei Romaniei (reprezentand statul roman), a cerut asistenta. Ambasada a trimis ANT-ului care a dat caietul de sarcini prin intermediul ANAT catre agentiile de turism, spre licitatie. Insa acestora nu li s-a acordat vreo libertate de miscare / creatie etc. ANT-ul (i.e. subordonata Guvernului Romaniei) a indicat pas cu pas ce sa se ofere, unde sa se mearga, traseul. Un traseu tipic comunist; nu as scrie daca la vremea respectiva nu as fi lucrat intr-o agentie de turism si nu as fi vazut acest caiet de sarcini. Conform acestuia, prezentarea tarii era undeva intre mit si mit, intre metafore prafuite si fantasme pe care nici copiii nu le mai cred in ziua de azi. Masa la Jaristea, petrecere de Helloween la Bran… citeam si ma intrebam daca, oare, oamenii astia or fi vazut un singur episod al acestei emisiuni, sa isi dea seama ca Bourdain cauta specificul local, traditia pastrata altundeva decat in muzeu a tarii pe unde merge. Mai mult, o singura data a scapat de sub controlul ghidului si a vrut sa vada pe unii de mancau mici, si-a fost la un pas sa i se dea peste mana.
Una peste alta, incompetenta (in a intelege ce doreste clientul, respectiv in a cunoaste tara pe care o reprezinti), prostie (crezand ca esti mai destept decat clientul intotdeauna), coruptie (in acordarea licitatiilor si in numirea celor din ANT, actualul Minister al Turismului), respectiv o gandire retrograda, acestea au concurat la „reusita programului”. Cat despre „after”, ce s-a-ntamplat? Toata lumea vinovata (atat ANT-ul, cat si agentia cu pricina) s-a spalat pe maini cu un „wasn’t me, didn’t know”. Mai trist este faptul ca toata tarasenia s-a intamplat pe cheltuiala statului roman (pentru ca toate cheltuielile au fost de la buget), iar o lume intreaga a asistat la un circ tipic de Romania.
Continuarea? In urma cu ceva vreme agentiile de turism au primit o noua cerere de oferte pentru o licitatie. Beneficiarul: Ministerul Turismului, insa clientul final este Anthony Bourdain + crew-ul TC. A invatat MT ceva, orice din experienta trecuta? Nu, programul este standard, parca rupt din tururile ONT-ului anilor ’80 cu grupurile de olandezi. „Piesa de rezistenta” este Murfatlarul, degustare, spectacol orchestrat, nimic spontan. De fapt, cu asa oameni, nici nu s-ar prea putea altminteri.
A propos, „taxa” pentru filmat la Curtea Veche era de fapt o Spaga ceruta de gardian. Uita-te cu atentie cum este formulata. I se pretinde o anumita suma (nicidecum in lei) pe metru patrat filmat. Interesanta politica de vanzari, nu? 😉
(author)
Mersi Alex. Foarte explicativ. 🙂
Trebuie neaparat sa te prezint intr-un articol cititorilor mei. Si o voi face, deja m-am gandit la asta 🙂
Stiu am fost probabil plecat de pe planeta cand s-a intamplat toata povestea cu Tony, dar nu ma pot abtine sa nu comentez. Emisiunile lui sunt de regula amuzante, dar niciodata patetice cum a fost episodul despre Romania. Eu lui Tony nu i-as fi dat un caiet de sarcini ci i-as fi dat niste ghizi de incredere in lumea culinara romaneasca. Avem in tara cativa, nu multi dar avem bucatari talentati cu restaurante ca lumea. Chiar si Dan Chisu ar fi fost un bun ghid sau Busu care a strabatut tara in lung si lat cu radu anton roman. Nu mai vorbesc de Bogdan Teodorescu. Romanii nu sunt cei mai simpatici oameni daca nu au nici un interes dar ma indoiesc ca nu puteau sa gaseasca cativa oameni draguti care sa ii faca sa se simta confortabil pe tot teritoriul Romaniei. Chiar si tu Razvan Pascu ai fi putut fi printre acestia.
Lasand la o parte emisiunea in sine vreau sa spun ca nefiind un patriot ma uimeste cum romanilor le place sa isi dea foc la valiza si sa intareasca cu insufletire afirmatiile altora ca suntem „naspa”, se pare ca departe de a fi realisti suntem niste negativisti care pe langa acceptarea defectelor ni le accentuam prin orice mijloace.
PS: ai un blog ca lumea.:)