fbpx
excursii-razvan-pascu

In urma unui articol scris saptamana aceasta de colegul Eugen pe site-ul www.StiuUnLoc.ro am decis sa merg marti la Ateneul Roman la un concert de pian sustinut de 2 dintre cei mai celebri pianisti contemporani (un roman stabilit la New York –Matei Varga si un sud-african –Ben Schoeman). Concertul a fost realizat cu sprijinul Institutului Cultural Roman, despre care am citit ulterior ca finanteaza astfel de evenimente pentru promovarea culturii romane in tara si in strainatate sau publicarea de carti in Romania ori traducerea unor carti romanesti si publicarea acestora in strainatate (de curand s-a iscat si un scandal dupa ce una dintre cartile traduse in strainatate pe banii ICR apartine consilierului prezidential Catalin Avramescu).

Din curiozitate, am cautat date economice despre cat de profitabila este investitia in educatie. Am gasit un studiu al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) care spune ca, in medie, tarile membre ale organizatiei cheltuie in jur de 33.000 de dolari pentru educatia unui tanar la nivel de invatamant superior, iar de-a lungul vietii sale active un barbat cu facultate plateste, in medie, taxe si impozite cu 120.000 dolari mai mari decat unul fara facultate. Ceea ce in termeni de business se traduce intr-un return of investment (ROI) de aproape 3/1.

De exemplu, bugetul Institutului Cultural Roman in 2010 a fost peste 38 milioane lei (aproape 9 milioane de euro), bani din care peste 25% reprezinta cheltuieli fixe administrative (inclusiv salarii), iar restul se investesc in proiecte culturale (unele de calitate -precum concertul de pian la care am participat, altele controversate – precum expozitia de la New York cu celebrul „ponei roz cu zvastica„).

De asemenea, in ciuda crizei, facultatile particulare raman profitabile in Romania daca ne gandim ca in acest moment sunt peste 400.000 de studenti la universitati private iar taxa medie este in jur de 500 euro pe an (rezulta o cifra de afaceri de aproximativ 200 milioane de euro pe an) – de exemplu cea mai mare universitate din tara, Spiru Haret, a avut anul trecut un profit de aproape 170 milioane lei (40 milioane de euro).

In ceea ce priveste firmele de training, desi in ultimii 2 ani cererile de training ale companiilor au scazut destul de mult, se observa o usoara revenire pe finalul acestui an cand companiile multinationale si-au dat seama ca au ramas cu un oarecare buget de training si se reped sa il cheltuiasca. Daca calculam ca un training de 2 zile poate sa coste minim 150 euro/angajat, la o serie de 10-15 persoane puteti face calculul cat incaseaza o firma de training intr-o perioada foarte scurta (desigur, o parte insemnata din bani ajung la trainer, care de obicei nu este angajat al firmei de training, ci este colaborator project-based).

17 comentarii

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Integro and excursie la munte, Razvan Pascu. Razvan Pascu said: Pe Blog: Cat de profitabila este investitia in educatie? http://razvanpascu.ro/2010/11/25/cat-de-profitabila-este-investitia-in-educatie/ […]

  2. 25.11.2010 la 08:28

    Razvane, profitul cel mai mare al investitiei in educatie ar trebui sa fie competenta absolventilor, ori tocmai aici stam foarte prost.Si mai ales facultatile particulare, cele cu profit frumusel in bani…

  3. 25.11.2010 la 08:34

    investitia in educatie este cea mai profitabila investitie dintre toate … in special prin prisma evitarii pierderilor pe care un individ needucat le are de-a lungul vietii… incalculabile…

    recomand graficele lui hans rosling …

  4. rizica
    25.11.2010 la 10:52

    Universitatea Spiru Haret este profitabila pentru ca scoate non-valori pe banda rulanta.Eu nu imi doresc un astfel de invatamant.Ma uit, deasemenea la investitia pe care statul roman o face in studentii de la medicina si care, dupa terminarea facultatii pleaca peste hotare si platesc acolo taxe si impozite!

  5. amarie
    25.11.2010 la 11:33

    Studiile, cercetarile pedagogice, sociologice etc. converg spre ideea ca investitia in educatie este profitabila pe termen mediu si lung. Reamintesc un argument mai vechi.
    1. Cand a inceput cursa cuceririi spatiului cosmic, fosta URSS avea un oarecare avans in primii ani fata de SUA. In urmatorii ani, in SUA nu a fost marit bugetul Agentiei Spatiale, ci s-a alocat o suma uriasa pentru invatamantul superior si cercetare. Rezultatele s-au concretizat in cucerirea suprematiei americane in foarte multe domenii, in numarul de laureati ai Premiului Nobel, sporirea prestigiului universitatilor americane etc.
    2. Pe plan strict individual am adoptat ideea pe care am aplicat-o de a cheltui nelimitat bani pentru a-i oferi copilului jucarii , carti, reviste, culegeri etc . (pe care l-am indrumat sa le foloseasca eficient). Rezultatul : copilul nostru a inceput sa citeasca pe la 3-4 ani ( cand a intrat in clasa I citea ca un elev de clasa a IV-a), a intrat printre primii la un liceu de prestigiu si primul la facultatea de mate-info, a jucat sah de performanta, facand parte din echipa vicecampioana nationala de elevi, este realizat profesional si social. ( Asta a putu realiza desi primii opt ani de studiu i-a petrecut la o scoala dintr-un satuc la peste 100 km de resedinta de judet).
    Obisnuiam sa-i indrum pe parinti sa-i pregateasca din timp pe propriii copii pentru examenul de admitere foarte greu de atunci, nu sa adune bani pentru pregatire in ultimele luni de scoala sau pentru eventuala mita la examen.
    Din pacate, banii cheltuiti aiurea nu sunt eficienti nici pe termen scurt, nici pe termen mediu macar , asa cum o dovedesc multe laboratoare de informatica devenite „muzee moderne” sau scoli noi fara elevi etc.
    Iata si cateva citate despre subiectul in discutie:
    “NIMIC NU COSTĂ MAI MULT DECÂT NEŞTIINŢA” (Gr. C. Moisil)
    Diploma este o dovadă a cunoaşterii care nu garanteză nimic. ( Gustave Flaubert)
    Omul lipsit de educaţie nu ştie să se servească de libertatea sa “ (Imanuel Kant)

  6. 25.11.2010 la 12:46

    Studiul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) nu cred ca a inclus si Romania. In general cei care nu au nici amarata ai de diploma de la Spiru lucreaza la negru, deci 0 taxe. Ma gandesc la un salariu mediu de 500 E/luna. Taxele si impozitele initiale, platite atat de angajator cat si de angajat ajung cam la 75% din salariu, deci aproximativ 375 E/luna. Din cei 500 E pe care ii primeste angajatul plateste minim 24% TVA, deci aproximativ 120 E. Daca facem un calcul pe 30 de ani de munca reiese:
    30 ani x 12 luni x 495 E = 178200 E, iar aceasta suma este mica in comparatie cu valoarea ei reala.

    Majoritatea facultatilor din cadrul universitatilor private de la noi sunt adevarate fabrici de diplome nu fabrici de oameni pregatiti sa faca cariera in domeniul pe care il studiaza. Eu am terminat o astfel de facultate si stiu ca din cei 160 studenti prezenti in primul an la cursuri nu sunt mai mult de 20 de persoane care sa lucreze in domeniu. Majoritatea au ales alte domenii de activitate mai prost platite(shaormar, vanzator, etc.).

    Ceea ce vroiam sa subliniez este ca pentru statul roman este extrem de profitabil sa investeasca in educatie. Mai ales daca vor investi mai inteligent in educatie eu cred ca valoarea ROI se va dubla.

    Ganditi-va ce s-ar intampla daca:
    – ar fi eliminata coruptia din universitatile de stat
    – universitatile particulare nu ar fi adevarate masini de diplome
    – absolventilor li s-ar oferii posibilitatea sa-si deschida o afacere in RO sau ar fi platiti decent pentru meseria pe care vor sa o practice, astfel incat sa ramana in RO; cat de profitabila ar fi investitia in educatie.

  7. Razvan Pascu
    (author)
    25.11.2010 la 14:07

    Multumesc pentru comentarii.

    @jurnaldecalator: Probabil ca nu va mai dura foarte mult pana cand romanii nu vor mai accepta sa lucreze la negru. La fel s-a intamplat acum cativa ani cu romanii care mergeau la munca in Italia si munceau la negru, dupa care acum majoritatea si-a facut acte intre timp pt ca au inteles ca e mai bine asa, iar daca au cel putin un an de munca legala in Italia vor primi o pensie de la statul italian. E drept, pentru a se intampla acest lucru Statul Roman trebuie sa inteleaga ca munca trebuie taxata mai putin decat acum iar diferenta dintre ajutorul de somaj si salariul minim trebuie sa creasca…pentru a te impulsiona sa muncesti si nu sa stai.

  8. gabbis
    25.11.2010 la 20:59

    Intr-adevar investitia in educatie este profitabila daca angajatul are un job relativ bine platit si isi plateste toate taxele..Ideea de a scoate absolventi de studii superioare pe banda rulanta, care sa lucreze apoi pe posturi sub nivelul lor de pregatire profesionala, mi se pare totusi o investitie inutila, daca privesc din punct de vedere al personajului in cauza..Cred ca multi gandesc asa din pacate, cei care abandoneaza studiile din lipsa banilor sau din dorinta unui castig rapid si sigur, nemaigandindu-se in perspectiva

  9. Anamaria
    25.11.2010 la 21:55

    Din pacate dinpunctul meu de vedere se investeste foarte putin in studentii din ziua de azi si in loc sa pastram mari valori din pacate le pierdem in favoare altor state unde sunt mai bine platiti 🙁

  10. Ioana
    25.11.2010 la 22:44

    In Romania nu este promovata ideea de „investitie in educatie” decat la nivel teoretic. Sumele alocate pentru elevi in special (manuale, computere, alocatii etc.)au rolul de a preveni cheltuieli mai mari ale statului la varste mai inaintate, cand pot deveni delincventi. Asta e rationamentul pentru care spunem ca „investim in educatie”. In rest, nu prea.

    Sunt unele burse (vezu bursele Patriciu) pentru elevi si studenti. Nu sunt insa numeroase si cuantumul lor e destul de mic.

    Programe de sprijinire a absolventilor sunt, de asemenea, foarte putine. Asta e si motivul pentru care majoritatea celor bine pregatiti nu raman in tara.

    Personal, nu sunt de acord cu aceasta conceptie. Stiu ca e mai greu in Romania si ca „in afara” se obtin sume frumoase, munca fiindu-ti bine remunerata. E insa bine sa lasam tara asta pe mainile nimanui? O sa veniti cu argumente, „ca statul nu ne incurajeaza sa ramanem”, „ca am facut o facultate si degeaba, nu lucrez in domeniu”.

    Ei bine, e alegerea ta daca vrei sa termini o facultate nu asa de bine cotata. Daca vrei sa inveti, inveti oriunde. Am ajuns la concluzia ca, daca esti cu adevarat bun pe domeniul tau, nu se poate sa nu-ti gasesti un loc de munca. In plus, de unde ideea asta de a obtine bani multi din prima? Poti promova, avansa in postul respectiv.

    Nu spun ca statul isi da interesul, ca investeste in educatie, dar ar trebui si noi sa facem ceva, nu?

  11. 25.11.2010 la 23:25

    Foarte interesant articolul 🙂 cat si toate comentariile. Parerile sunt impartite, insa un lucru e clar. Trebuie sa investesti in tine continuu daca vrei sa-ti fie bine. Nu trebuie sa stai in baza statului sau a angajatorului.

  12. 25.11.2010 la 23:33

    @ioana

    Imi place foarte mult ce ai scris, pt ca asa si este, daca vrei ceva si te pasioneaza poti sa faci tot ce iti doresti chiar daca cand iti vine gandul ala in minte nu ai doi lei in buzunar.

    Asa cum s-a zis, daca vrei sa inveti, inveti; Sincer sa va zic sunt anul al 4-lea si inca am materii la care ni se zice sa scriem tot dupa dictare 2 ore pt ca nu exista un curs scris [inca, cica]. Asta nu ii treaba oricum ai invarti roata, mergi sa tot scrii ? Ar trebui sa avem un suport de curs, cursul si la ore doar sa ni se explice ce scrie acolo, ca noi scriem si … nema explicatie.

    Chiar daca m-am plans, tot sustin idea ca daca vrei sa inveti poti invata oriunde, toata universitatile au biblioteci, peste tot este un calculator cu acces la internet si cel mai important mereu ai colegi cu un an mai mare si poate care o baut mai mult lapte si iti pot explica care ii faza domnule cu formula CBO5-ului.

    Eu am de gand sa deschid o scoala de elita in orasul meu natal, ii un vis de al meu sa pun la dispozitia creierelor romanesti un loc cu adevarat propice invatarii. Dar intai trebe sa ajung miliardar sa nu depind de banii altcuiva, ca sa nu fac din scoala afacere. ^_^

    O sa sune urat, dar recomand celor din clasa a 9-a sa faca munca voluntara 4 ani si apoi sa mearga la facultate in strainatate, cel putin pt urmatoarele 5 generatii. Sa invete acolo, chiar sa se mute acolo si cu putin efort sa investeasca la noi, nu mult dar destul sa multumeasca tarii care i-a dat mamaliga si sarmalele, si daca se poate si la liceul sau scoala unde a fost sa ajute cu ceva, dar sa fie material – daca sunt bani, atunci sa ii supravegheze bine :)) pana ii terminat proiectul in care investeste. Ca no…

    Multumesc.

  13. 26.11.2010 la 17:31

    facultatile si-au perdut din calitate iar training-urile sunt destul de ok .

  14. 26.11.2010 la 17:36

    noi credem ca mai e mult de lucru si la calitatea trainingurilor, a trainerilor ….insa asta se va intampla atunci cand si cererea va fi mai mare, dar si mai „pretentioasa”

  15. Carmen
    26.11.2010 la 18:33

    Parerea mea este ca investitia in educatie este profitabila doar in secotrul universitar ( si anume productia pe banda rulanta de diplome si..atat, cat va mai tine si asta)..cat despre training ( asta e deja formare profesionala a adultilor)…dar ce facem cu invatamantul gimnazial, liceal ( mai ale de profil), scoli profesionale? cu astea ce facem? nu prea investim…pt ca probabil nici profit nu scoatem…:)

  16. ALLYNA80
    30.11.2010 la 13:00

    Investitia in educatie este profitabila in primul rand dpdv cultural, al cunostiintelor pe care le detine o persoana, prin urmare tara respectiva se poate mandri cu un nivel ridicat de inteligenta a cetatenilor sai. Aspectul financiar este de asemenea semnificativ, dar intrebarea este cine profita de volumul de cunostiinte in urma educatiei? Tara care a investit in educatie, sau tara care nu a investit si remunereaza considerabil mai bine munca? Prin urmare, ar trebui sa avem in vedere o modalitate de a investi in educatie, dar si de a investi in stimularea persoanelor educate de a ramane in tara.

  17. 07.02.2013 la 12:06

    De aceeasi parere sunt si eu. Romania nu a fost inclusa in studiu. In plus, odata cu inchiderea scolilor aceasta suma care era deja mica, s-a redus si mai mult. Cat despre studenti, pentru a se putea returna investitia statului, ar trebui ca profesorii sa isi faca treaba mai bine. Te duci intr-o facultate si faci doar introducerea in fiecare materie, pentru ca se fac doar trei ani. Dupa ce termini, iti dai seama ca nu acumulat prea multe cunostinte si atunci nici pretentii de slujba buna nu poti avea. Deci banii nu se ma intorc la stat. Spirala continua.

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]